۱۷ خرداد ۱۳۹۴، ۸:۰۱

عباسی عنوان کرد:

پیش بینی کاهش خرید تضمینی کلزا از کشاورزان همدانی

پیش بینی کاهش خرید تضمینی کلزا از کشاورزان همدانی

همدان- مدیر تعاون روستایی استان همدان از پیش بینی کاهش خرید تضمینی کلزا از کشاورزان همدانی خبرداد.

رضا عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر به شرایط خرید تضمینی و توافقی کلزا از کشاورزان استان همدان اشاره کرد و اظهارداشت: در این زمینه هنوز هماهنگی های نهایی صورت نگرفته است.

مدیر تعاون روستایی استان همدان تاکید کرد: با توجه به شرایط جوی امسال شاهد کاهش برداشت این محصول در استان همدان خواهیم بود.

وی یادآورشد: شرکت های دانه های روغنی با مشارکت تعاون روستایی مسئولیت خرید کلزا را برعهده دارند.

مدیر تعاون روستایی استان همدان در ادامه همچنین به کشاورزی حفاظتی اشاره کرد و گفت: کشاورزی حفاظتی ازشیوه های نوین کشاورزی است که با توجه به شرایط کنونی که میزان بارش و رطوبت کم است این روش به حفظ رطوبت موجود درخاک کمک فراوانی می کند.

مدیرتعاون روستایی استان همدان با بیان اینکه سعی شده کشاورزی حفاظتی توسط تعاونی های تولید روستایی ترویج داده شود، افزود: سال گذشته در بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان این نوع کشاورزی به صورت ترویجی و الگویی انجام شد.

عباسی با تاکید براینکه این روش یکی از روش‌های اقتصادی كردن كشاورزی است، اظهارداشت: کشاورزی حفاظتی از یک‌سو در وقت، هزینه‌های سوخت، خرید یا اجاره ماشین‌آلات کاشت، داشت و برداشت، صرفه‌جویی می کند و از سوی دیگر، سیستم خاک به‌هم نمی‌خورد و مصرف آب نیز به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

عباسی با اشاره به اینکه در کشاورزی معمولی زمانی که خاک بر اثر شخم زدن برمی‌گردد، رنگ تیره آن باعث جذب بیشتر نورخورشید و درنتیجه از بین رفتن رطوبت موجود در خاک می شود اظهارداشت: به هم زدن خاک و شخم های پی در پی موجب فرسایش خاک، آمدن شوری به سطح خاک، افزایش فرسایش آبی و بادی و کاهش مواد آلی می شود.

وی گفت: کاهش فشردگی خاک، حفظ رطوبت، افزایش مواد آلی خاک، جلوگیری از فرسایش، پیشگیری از به هم خوردن ساختمان خاک و همچنین اصلاح آن، افزایش کارایی مصرف آب، صرفه جویی در سوخت ماشین آلات کشاورزی و غیره  از جمله مزایای دیگر کشاورزی حفاظتی است.

عباسی  با تاکید براینکه کشاورزی حفاظتی برای کشت های پاییزه روش مناسبی است، ادامه داد: در یک نوبت عبور ماشین آلات از اراضی کشاورزی چندین مرحله از اقدامات کشاورزی در سطح زمین انجام می شود و این روش میزان بهره روی را افزایش می دهد.

کد خبر 2769043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha